Es war längst überfällig: SoundCloud hat auf dem SXSW-Festival eine neue Preisstruktur vorgestellt, die nicht nur einfacher sondern insgesamt auch günstiger ist. Neben der Free-Variante gibt es nun zwei kostenpflichtige Pro-Alternativen:
- "Pro" mit vier Stunden Sound, Spotlight, "Quiet Mode"-Option (Kommentare abschalten oder privat schalten) und einfache Statistiken für drei Euro pro Monat oder 29 Euro pro Jahr
- "Pro Unlimited" mit einem (theoretisch) unbegrenzten Uploadvolumen und detaillierteren Statistiken für neun Euro pro Monat oder 99 Euro pro Jahr
Vorgestellt wurde die neue Preisstruktur am 11.3. auf dem SXSW-Festival. Verfügbar sein soll sie ab heute, den 12.3.
Bis dato setzte SoundCloud auf eine verwirrende Preisgestaltung mit neben dem Free-Account vier verschiedenen Premiumvarianten, welche von 29€/Jahr bis 500€/Jahr reichten. Die Struktur richtete sich eindeutig an die Unterscheidung Hobbymusiker/Professioneller Musiker/Label. Diese Aufteilung der Nutzerschaft ergibt aber keinen Sinn, wenn man wie SoundCloud nicht ’nur‘ eine Plattform für Musiker sein will sondern das ‚YouTube für Audio‘ werden will.
Mit dem neuen Account ‚Pro Unlimited‘ ist SoundCloud nun mit einem Schlag auch eine attraktive Hostingplattform für Podcasts geworden, was bereits zeigt wie besser die neue Preisstruktur ist. (neunetzcast, der Podcast von neunetz.com, läuft bereits seit längerem auf SoundCloud.)
Auf dem Blog von SoundCloud heißt es zu den weiteren Neuerungen, die auch die Upload-Tools umfassen:
We really appreciate all of you who’ve already been using Premium to share your sounds, making such a huge contribution to the SoundCloud community. If you’re already a Premium subscriber, from tomorrow you can upgrade your account to Pro at no extra cost.
More news: we’ve also been working on some improvements to the platform. When we introduced the new SoundCloud last December, one thing that you told us was that you needed us to improve the tools you use for posting sounds, as well as communication tools. So we’ve been rebuilding upload and messaging from scratch, making them native to the new platform, and Flash-free.
Look out for the updated tools, coming very soon: we’ll be rolling them out and building their functionality as we go. We’re also making private messaging simpler as part of the process, clearing up things that have caused technical issues and spam in the past.
Des weiteren, und nicht minder spannend für das Geschäftsmodell von SoundCloud, wurde außerdem ein neues Angebot für Partner eingeführt, welches nur auf Einladungsbasis zur Verfügung gestellt wird. The Next Web:
Pro Partners get the ability to brand their profile pages with a large banner image. They also get access to a new ‚Moving Sound‘ feature that that shows a slideshow of images to accompany audio. This will allow, for example, artists to add a visual accompaniment to their songs, while brands can add additional messaging to the audio they share.
Launchpartner sind Red Bull, Snoop Lion, Chris Hardwick, The Grammys, The-Dream, SModcast, The Guardian, Blue Mic, KQED und Blue Bottle Coffee.
Die Pro-Partner-Features sollen auch zum Rest der Plattform kommen:
While features like Moving Sound, and others that will follow it in the future, will first be offered to Pro Partners, SoundCloud says that they will "quickly" be added to other tiers of Pro membership.
An additional benefit for Pro Partners is the ability to promote their accounts, Twitter-style, in a revamped ‚Interesting‘ section, available to all users. This offers suggestions of accounts that users may want to subscribe to, based on their behavior. Pro Partner accounts will be given prime place here.
Mit "Moving Sounds" wird etwa auch Werbung möglich. GigaOm:
But the real opportunity here will be for advertisers. It is now much easier to imagine a scenario where brief ads are inserted into streaming playlists, in between tracks, with both audio and moving graphics being part of the deal. And, asked whether this is the direction in which SoundCloud is heading, Wahlforss certainly didn’t deny the possibility:
"In general, there is a whole movement of native advertising. We’ve seen success with YouTube with promoted content, so we feel there isn’t anything happening in audio on the native advertising side. We think we’re the best positioned of any service out there to do that and to really work with creators.
"[However] we’re in the early stages right now; it’s in the experimental phase. Right now these pieces of content won’t appear unless a friend of yours reposts the content."
Adweek fantasiert bereits über SoundCloud als trojanisches Pferd im neuen Musikfeed von Facebook:
Last week, Facebook began adding a new Music feed where users can see what their friends are listening to on Spotify and learn about their favorite bands‘ upcoming concerts or album releases. Since Facebook isn’t yet rolling out ads to the Music feed, non-musical brands are pretty much locked out—unless they have a way to sneak in through a SoundCloud account. Conceivably, if a brand posts sounds to SoundCloud that get shared to Facebook through Facebook Connect, that sound will show up in the Music feed. That means Bud Light Platinum could promote on SoundCloud a clip of Justin Timberlake’s Suit &Tie, which appears in the Bud Light’s TV ads. When the clip that song gets shared to Facebook by Bud Light or its SoundCloud followers, that Facebook post would be distributed within the Music feed.
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